Az év vége mindig alkalom arra, hogy visszatekintsünk az elmúlt időszakra, és megemlékezzünk azokról az autókról, amelyeket többé nem láthatunk a gyártósoron. 2023-ban számos ismert és kedvelt modell búcsúzott el a piactól, de a gyártók nem tétlenkedtek, és új modellekkel készülnek a jövő kihívásaira. Nézzük, melyek voltak a legfontosabb változások az autógyártásban 2023-ban.

Audi

Az Audi két modellt is leállított 2023-ban: az A1-et és az R8-at. Az A1 a legkisebb és legolcsóbb modell volt az Audi kínálatában, de a kereslet csökkenése és a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a márka úgy döntött, hogy nem fejleszti tovább. Az R8 pedig a legdrágább és leggyorsabb modell volt az Audi palettáján, de a vevők egyre inkább az elektromos sportautók felé fordultak, így az R8 utolsó generációja is elérte a végét. Az Audi azonban nem mond le a sportosságról, hiszen 2024-ben érkezik az első elektromos szuperautója, az e-tron GT.

Ferrari

A Ferrari is két modelltől vált meg 2023-ban: a GTC4Lusso-tól és a Portofino-tól. A GTC4Lusso egy négyüléses, összkerékhajtású kupé volt, amely a Ferrari FF utódjaként szolgált, de a vásárlók nem igazán kedvelték a formáját és a méretét. A Portofino pedig egy nyitható tetős, hátsókerékhajtású sportautó volt, amely a California T utódjaként debütált, de a Ferrari úgy gondolta, hogy ideje frissíteni a koncepciót. A Ferrari 2024-ben két új modellt mutat be: egy új V12-es motorral hajtott GT-t, amely az 812 Superfast helyére lép, és egy új hiperautót, amely a LaFerrari után jön.

Jeep

A Jeep egyetlen modelltől búcsúzott el 2023-ban: a Renegade-től. A Renegade a Jeep legkisebb és legolcsóbb modellje volt, amely a Fiat 500X-szel osztozott a platformon, de a Jeep úgy érezte, hogy ez a modell nem illeszkedik a márka imázsához és elvárásaihoz. A Jeep helyette egy új, tisztán elektromos modellt vezet be 2024-ben, amely a Wrangler alapjaira épül, és a Magneto nevet kapja.

Dodge

A Dodge is egy modelltől köszönt el 2023-ban: a Challenger-től. A Challenger egy ikonikus amerikai izomautó volt, amely a Ford Mustang és a Chevrolet Camaro legfőbb riválisa volt, de a Dodge úgy határozott, hogy ideje lezárni ezt a fejezetet. A Dodge ugyanis teljesen elektromos márkává alakul át 2024-től, és az első modellje egy új, elektromos izomautó lesz, amely a Challenger örökségét viszi tovább.

Mercedes

A Mercedes több modellt is kivezetett a piacról 2023-ban: a CLA-t, a CLS-t, az SL-t és az SLC-t. A CLA és a CLS négyajtós kupék voltak, amelyek a C-osztály és az E-osztály alapján készültek, de a Mercedes úgy látta, hogy ezek a modellek feleslegesek a kínálatában, és helyettük inkább az elektromos EQ modellekre koncentrál. Az SL és az SLC pedig nyitható tetős, hátsókerékhajtású roadsterek voltak, amelyek a Mercedes sportos oldalát képviselték, de a márka úgy döntött, hogy ezeket a modelleket is lecseréli elektromos változatokra. A Mercedes 2024-ben bemutatja az új EQS Roadstert, amely az EQS luxuslimuzin alapján készül, és az új EQSL-t, amely az SL utódja lesz.

Kia

A Kia is búcsút intett egy modellnek 2023-ban: a Ceed-nek. A Ceed egy kompakt családi autó volt, amely a Hyundai i30 testvérmodellje volt, de a Kia úgy határozta, hogy ezt a szegmenst is elektromosítja. A Kia 2024-ben piacra dobja az új EV6-ot, amely egy tisztán elektromos crossover lesz, és a Ceed helyét veszi át a kínálatban.

Porsche

A Porsche is elbúcsúzott egy modelltől 2023-ban: a 718 Cayman-tól. A 718 Cayman egy középmotoros, hátsókerékhajtású sportkupé volt, amely a 911 kistestvére volt, de a Porsche úgy döntött, hogy ezt a modellt is felváltja egy elektromos változat. A Porsche 2024-ben leleplezi az új e-Cayman-t, amely egy tisztán elektromos sportkupé lesz, és a 718 Cayman után jön.

Ezek voltak azok az autómodellek, amelyek 2023-ban elköszöntek a piactól, de a gyártók nem pihennek, és új modellekkel készülnek a jövőre. Várhatóan 2024-ben is számos újdonságot láthatunk az autógyártásban, amelyek között az elektromos autók egyre nagyobb szerepet kapnak.